Nudging-teknikker til dit digitale produkt

Nudging-teknikker til dit digitale produkt

26 Aug 2020 af Tommy Jepsen

Jeg vil kort gennemgå 7 nudging-teknikker man kan gøre brug af sit digitale produkt,.

B.J. Fogg skrev helt tilbage i 2003 en bog om nudging-teknikker (red.: Persuasive strategies) i teknologi, og rigtigt mange af disse teknikker kan stadig gøres brug af i dag, selvom teknologien og brugergrænsefladen ser noget anderledes ud end dengang.

Nudging-teknikker er ikke ment som er at tvinge brugerne til at gøre noget, men mere ment som at hjælpe og lede brugerne i den retning der er bedst for dem og som giver mening for dit produkt. De forskellige teknikker kan bruges individuelt og sammen, men skal implementeres helt korrekt for at få den største gavnlige effekt.

Der er 7 overordnet teknikker, der kan implementeres i dit digitale produkt:

1. Reduction

At reducere de skridt det tager at udføre en handling, er en super nem måde at lede brugerne hen mod det du gerne vil have de skal gøre. Et meget bestemt eksempel er Amazon's 1-click check-out knap, der gør det meget nemmere at bestille og køeb noget på Amazon med kun et klik.

2. Tunneling

Vis dine brugere der er lys for enden af tunnelen. Det kan implementeres i alt fra et købsflow, hvor brugerne kan se at der er 3 skridt til brugeren er færdigt med købet, til visning af hvor vidt brugeren er i en onboarding-proces. Det kan i mange tilfælde være noget så simpelt som nogle visuelle prikker i bunden af skærmen, der viser hvor vidt man er i processen.

3. Tailoring

At skræddersye en løsning direkte til brugeren, eller lade brugeren selv sætte et personligt præg, giver brugeren en fornemmelse af de har en ejer andel i produktet og dét kan være med til at løfte retention raten - at brugerne bliver ved med at komme tilbage. At uploade et profil billede er allerede et godt skridt i retningen af tailoring.

4. Suggestion

Vi kender det næsten alle sammen, at en jakke bliver foreslået til en efter man har kigget på en eller flere jakker på en webshop. Det er hvad Suggestion blandt andet går ud på. Foreslå alternativer eller løsninger til brugeren, som er helt specifikke til den enkelte bruger, hjælper med at lede brugerne derhen hvor du gerne vil have dem. Det kan være at købe en ny jakke, eller at udfylde en formular i dit produkt.

5. Self-monitoring

Progress is motivating. At se dine fremskridt, er motiverende. Det hjælper dig med at få dine brugere til at komme igen og blive ved med at udføre en given handling. Et produkt kunne være et digitalt produkt til medarbejdere der skal hjælpe dem med at stresse af i løbet af dagen. Her kunne man vise point - i retning af gamification - der hjælper dem med at visualisere deres fremskridt.

6. Survelliance

Overvågning kan være en farlig persuasive teknik. Det er ikke rart at vide chefen ser dig over skulderen, men det får dig højst sandsynligt til ikke at tjekke Facebook hvert 10. minut. Survelliance kan også anvendes positivt i form af ens kollegaer alle kan se de er ombord til at opnå et mål, ved at man kan følge hinandens fremgang.

7. Conditioning

Conditioning benytter B.F. Skinners tanke om behaviorism: At positive reinforcement motiverer brugerne til at udføre en bestemt handling igen og igen. Når man fortæller dem de har udført et godt stykke arbejde, eller gennemført et forløb succesfuldt, vil man lede og motivere brugerne til at gøre det igen. Det er vigtigt at man rammer det korrekte tidspunkt for conditioning, for det skal passe med at brugerne netop har gennemført noget, når belønningen kommer.

Det er de 7 overordnet teknikker, man kan implementere i sit digitale produkt som sagt individuelt eller flere sammenlagt. Det behøver ikke være store ændringer i produktet der skal gøres, for at nogle af disse strategier kan implementeres. Helt små Conditioning-placements kan hjælpe meget, og specielt Tunneling kan være et stort løft i en Funneling proces.

Udover B.J. Foggs efterhånden lidt ældre bog, kan der også anbefales

*B.J. Fogg, 2003: “Persuasive Technology”*
*Nodder, C. 2013: “Evil by design”*
*Werbach, K. Hunter, D. 2012: “For the Win”*
*McGonigal, J. 2011:* “Reality is Broken”
*Dalsgaard, T. 2017:* "Adfærdsdesign"

Design af digitale produkter og brands

Tommy Jepsen
tommy@tonsstudio.dk

DK-39119706
Danske Bank

Mail Tommy Jepsen LinkedIn Tommy Jepsen Dribbble Tommy Jepsen