26 Aug 2020 af Tommy Jepsen
Jeg vil kort gennemgå 7 nudging-teknikker man kan gøre brug af sit digitale produkt,.
B.J. Fogg skrev helt tilbage i 2003 en bog om
nudging-teknikker (red.: Persuasive strategies) i
teknologi, og rigtigt mange af disse teknikker kan stadig
gøres brug af i dag, selvom teknologien og
brugergrænsefladen ser noget anderledes ud end dengang.
Nudging-teknikker er ikke ment som er at tvinge brugerne
til at gøre noget, men mere ment som at hjælpe og lede
brugerne i den retning der er bedst for dem og som giver
mening for dit produkt. De forskellige teknikker kan bruges
individuelt og sammen, men skal implementeres helt korrekt
for at få den største gavnlige effekt.
Der er 7 overordnet teknikker, der kan implementeres i dit
digitale produkt:
1. Reduction
At reducere de skridt det tager at udføre en handling, er en
super nem måde at lede brugerne hen mod det du gerne vil
have de skal gøre. Et meget bestemt eksempel er Amazon's
1-click check-out knap, der gør det meget nemmere at bestille og køeb
noget på Amazon med kun et klik.
2. Tunneling
Vis dine brugere der er lys for enden af tunnelen. Det kan
implementeres i alt fra et købsflow, hvor brugerne kan se at
der er 3 skridt til brugeren er færdigt med købet, til
visning af hvor vidt brugeren er i en onboarding-proces. Det kan i
mange tilfælde være noget så simpelt som nogle visuelle prikker i
bunden af skærmen, der viser hvor vidt man er i processen.
3. Tailoring
At skræddersye en løsning direkte til brugeren, eller lade
brugeren selv sætte et personligt præg, giver brugeren en
fornemmelse af de har en ejer andel i produktet og dét kan
være med til at løfte retention raten - at brugerne bliver
ved med at komme tilbage. At uploade et profil billede er
allerede et godt skridt i retningen af tailoring.
4. Suggestion
Vi kender det næsten alle sammen, at en jakke bliver
foreslået til en efter man har kigget på en eller flere
jakker på en webshop. Det er hvad Suggestion blandt andet går ud på.
Foreslå alternativer eller løsninger til brugeren, som er
helt specifikke til den enkelte bruger, hjælper med at
lede brugerne derhen hvor du gerne vil have dem. Det kan
være at købe en ny jakke, eller at udfylde en formular i dit
produkt.
5. Self-monitoring
Progress is motivating. At se dine fremskridt, er
motiverende. Det hjælper dig med at få dine brugere til at
komme igen og blive ved med at udføre en given handling. Et
produkt kunne være et digitalt produkt til medarbejdere der
skal hjælpe dem med at stresse af i løbet af dagen. Her
kunne man vise point - i retning af gamification - der
hjælper dem med at visualisere deres fremskridt.
6. Survelliance
Overvågning kan være en farlig persuasive teknik. Det er
ikke rart at vide chefen ser dig over skulderen, men det får
dig højst sandsynligt til ikke at tjekke Facebook hvert 10.
minut. Survelliance kan også anvendes positivt i form af ens
kollegaer alle kan se de er ombord til at opnå et mål, ved
at man kan følge hinandens fremgang.
7. Conditioning
Conditioning benytter B.F. Skinners tanke om behaviorism: At
positive reinforcement motiverer brugerne til at udføre en
bestemt handling igen og igen. Når man fortæller dem de har
udført et godt stykke arbejde, eller gennemført et forløb
succesfuldt, vil man lede og motivere brugerne til at gøre det
igen. Det er vigtigt at man rammer det korrekte tidspunkt
for conditioning, for det skal passe med at brugerne netop
har gennemført noget, når belønningen kommer.
Det er de 7 overordnet teknikker, man kan implementere i sit
digitale produkt som sagt individuelt eller flere
sammenlagt. Det behøver ikke være store ændringer i
produktet der skal gøres, for at nogle af disse strategier
kan implementeres. Helt små Conditioning-placements kan
hjælpe meget, og specielt Tunneling kan være et stort løft i
en Funneling proces.
Udover B.J. Foggs efterhånden lidt ældre bog, kan der også
anbefales
*B.J. Fogg, 2003: “Persuasive Technology”*
*Nodder, C. 2013: “Evil by design”*
*Werbach, K. Hunter, D. 2012: “For the Win”*
*McGonigal, J. 2011:* “Reality is Broken”
*Dalsgaard, T. 2017:* "Adfærdsdesign"