Fra nul til startup på 1 uge?

28 Aug 2020 af Tommy Jepsen

Alle får ofte forretningsidéer der godt kunne tænkes at have lidt hold i, men aldrig rigtigt får det lavet og testet. Det kan en lynhurtig iterative tilgang hjælpe med, hvor man tager det hele i små skridt og evaluerer undervejs. Jeg går her i indlægget i dybden med hvordan jeg hurtigt fik eftertestet og valideret min startup-idé.

Den iterative tilgang omkring planlægning, design, test og evaluering er en glimerende high-level tankegang til at lede efter succes for en ny feature eller produkt - samt finde det famøse Product Market Fit for et helt nyt produkt.

Man kan tilrettelægge processen på mange måder, med alt fra at udlede tests i kvantitative spørgeskemaer og tænk-høj-test til decideret at udgive en prototype og analysere ud fra den - og det er netop denne sidste måde jeg vil validere min startup idé på i dette indlæg.

Jeg udgiver selv rigtigt mange små korte marketingsvideoer, der indeholder et par billeder og noget tekst, og de er faktisk ikke helt nemme at lave. Derfor tænkte jeg dette måtte kunne automatiseres samt simplificeres, og derved udsprang idéen om at lave et browser-baseret videoværktøj til små og mellemstore virksomheder, så de også kunne nemt producere disse marketingsvideoer, samt jeg selv kunne gøre det nemmere for mig selv.



Så det tænkte jeg at bygge og få valideret, om andre virksomheder kunne være interesseret i selv samme værktøj, som jeg selv kunne bruge. Jeg starter ud med en meget basal version - en såkaldt Minimal Viable Product version af produktet, for at teste kun de mest nødvendige funktioner og derefter byggen ovenpå. Navnet for produktet bliver Storyform.app, og jeg vil referere til dette navn fremover i indlægget.

Planlægning


Planlægning går kort sagt ud på planlægge denne iterations-runde. Hvad skal der valideres, hvordan skal det valideres og hvad er succeskriterierne?

Det første er at vi skal have valideret Storyform med mindst muligt funktionalitet: at producere korte marketingsvideoer indeholdende tekst og baggrunde. Det skal valideres igennem en prototype indeholde de mest nødvendige funktioner; at man kan tilføje tekst og farver samt eksportere det til en video.

Succeskriteriet for denne iteration består hovedsagligt i positive feedback af potentielle kunder, samt skabe interesse igennem at få emails som salgs- og feedback leads, så man har noget konkret at bygge op imod.

Der vil i produktet blive inkluderet et intern analyseringsværktøj kaldet Tons Analytics, for at måle og undersøge hvordan brugerne af produktet benytter det, så vi senere kan evaluere på konceptet.


Design og Udvikling


Vi har en rammesætning for designet, i form af vi ved hvad den som mindst skal kunne og hvilket system det skal operere i. I mit tilfælde er det at producere korte marketingsvideoer med tilhørende tekst indover, og det skal være i et browser-baseret værktøj.


Designet skal være klart og simpelt, og ikke være mere kompliceret end hvad det egentligt er i denne udgave: En high-fidelity prototype til at efterteste vores hypoteser opstillet i Planlægning.

Der er opbygget en startside, hvor brugerne kan lande på og derfra tilgå videoværktøjet. På startsiden kan man indtaste sin email, hvis man ønsker at vide mere om produktet. Det er en smart måde at få fat i salgsleads allerede i test fasen af ens produkt, samt give mulighed for direkte at spørge potentielle interesseret kunder om feedback senere.

Ved hjælp af en masse fede teknologier som Vue.js, Bootstrap, Express.js, MongoDB og tjenester som Amazon's AWS og danske Netlify, kan man ekstremt hurtigt få stablet en meget funktionel prototype på benene. Storyform er baseret på netop disse teknologier, som faktisk også tillader at hvis man rammer rigtigt første gang, kan man videreudvikle på prototypen og gøre det til et reelt produkt der allerede er skalerbart igennem AWS, Netlify og MongoDB.

En af USP(Unique Selling Point) er den video-rendering der foregår i Storyform, som er lidt mere kompliceret end som sådan at udvikle - og derfor holder jeg den lige lidt mere hemmelig :-)

Test af Prototypen


Nu er prototypen klar, og lagt ud på nettet, til at blive testet.

Hvad vi ønsker her er primært at teste konceptet, og ikke som sådan direkte for eksempel brugeradfærden af produktet. Derfor er fokus på konceptet, og søge validation af hypoteserne fra planlæning.

Hvad vi allermest ønsker er at kunderne klikker sig ind på prototypen(Acquisition), kan allerede se værdien i produktet fra dag nummer et(Conversion) og vender tilbage til prototypen for mere(Retention).

For at teste og skabe opmærksomhed, blev Storyform prototypen lanceret på ProductHunt.com(PH). PH er et medie der hver dag viser en liste over nye startups der bliver lanceret rundt om i verdenen, og som alle kan upvote samt kommentere på. Det er en gratis måde at skabe eksponering overfor både industri-kendte, men også first movers og selv CEO's i større virksomheder. I følge Similarweb blev Product Hunt besøgt over 4.5 mio gange sidste måned, så der er et stort reach i PH.

Evaluering


For Acquisition af produktet, kan der ses at Storyform på Product Hunt fik 209 (Indsendt d. 26 Aug og i skrivende stund er det d. 28 Aug) upvotes - Airbnb's nye Oplevelser fik 1.167 upvotes.

For Conversion blev der produceret 73 unikke videoer, og indsamlet i alt 85 emails som salgs leads og få direkte feedback igennem, hvilket er super fedt og giver en klar indikation af at potentielle kunder er interesseret i produktet.

Hvad angår Retention, er det lidt for tidligt at sige noget, men der har ikke været nogen tilbagevende kunder (28 Aug) endnu. Retention er en stor indikation af man har fat i noget, så det vil der blive holdt meget øje med de næste par dage og uger.

Hvad angår brugen af produktet, har jeg integreret Tons eget analyseringsværktøj, og her kan der ses at mange direkte trykker steder, hvor de forventer de kan redigere i videoen, men som faktisk ikke rigtigt tillader det lige nu. Det er et godt tegn for hvilke forbedringer produktet kan få i en af de mange næste runder.

Der er også for direkte feedback blevet efterspurgt tilfældige baggrundsfarver til videoerne, og om man kunne oprette en bruger og knytte sin virksomhedsbranding profil til, så man nemmere kunne producere videoerne fremover der passer til ens CVI og Brand guidelines. Dette er også super feedback.

I kan se videoværkøjet og hjemmesiden på https://storyform.app.

Konklusion


Har jeg et succesfuldt startup? Tja, jeg har et produkt der ikke lige nu er profitabelt, men har skabt værdi for 73 kunder(28 Aug), samt en fyldt backlog stammende direkte fra feedback fra kunderne, så der er masser at tage fat i, som potentiel kan skabe værdi fra dag ét når det bliver lavet. Det er da super fedt, og en meget bedre måde at drive et produkt frem i stedet for at gætte på hvad brugerne vil have eller kunne være nyttefuldt for dem. Nu skal der prioriteres og planlægges, hvad næste iterations-sprint går ud på.

Sidder du inde med en idé, eller sidder du i en virksomhed, hvor I mangler et produkt der kan gøre jeres eller andres hverdag nemmere? Så send mig en besked på tommy@tonsstudio.dk, og lad os se hvad vi kan gøre ved det måske ud fra samme tankegang som her, hvis det passer ind i jeres case :)

Design af digitale produkter og brands

Tommy Jepsen
tommy@tonsstudio.dk

DK-39119706
Danske Bank

Mail Tommy Jepsen LinkedIn Tommy Jepsen Dribbble Tommy Jepsen